söndag 12 september 2010

Schleeeeten...

Sitter här med en hyfsat dunkande huvudvärk som dock till största del beror på utebliven sömn och det lilla jag fått har inte varit kvalitativt, anledningarna är flera men vi kan väl börja där vi slutade senast...nämligen torsdagen.

Kvällen där ägnades alltså åt xboxande med det vanliga gänget och det var riktigt kul även denna gång då vi till en början körde lite blandade varianter av lagspel innan vi gav oss på det klassiska hordes-läget i Gears 2, det lät som att de andra var glada över min relativt passiva sinnesstämningen då jag ibland brukar tilta ur lite friskt när jag får pisk. Riktigt bra avslutning fick vi när vi tog 20 waves i hordes på en timme och det på ett väldigt effektivt och koordinerat sätt, skönt när man känner sig lite stolt över det man presterar i ett TV-spel. Snacka om att ha höga mål i livet...

Fredagen ägnades åt mini-VSOP #2 på Aqva och det var alltså PLO vi körde, det är ju ett knarkarspel utan dess like och det känns ju att oavsett hur duktig man är så krävs det en hel del flyt för att få till det. Jag kom aldrig riktigt in i matchen utan harvade på med lite potter vunna här och lite torskade där, med 21 startande blev det en oväntad seg start där den första inte åkte förrän alldeles i slutet på andra perioden. Jag lyckades ändå ta mig till finalbord än en gång men åkte först där, helt utan chans då min stack krympt till obefintlighet. PLO är svårspelat när varken korten eller träffbilden är med en men det var en hyfsat trevlig kväll ändå och jag tog ju mig hem i mänsklig tid även om jag sedan blev sittande med lite X360-spelande då jag återupptäckt ett tidigare införskaffat spel som fallit mellan stolarna, nämligen Darksiders. Det är ännu ett av dessa härliga action-/äventyrsspel där man hela tiden låser upp nya prylar och det är lite problemlösning inblandad i allt slaktande. Jag tackar Sandman för att han riktade min uppmärksamhet mot denna bortglömda pärla, tror jag har ett antal trevliga timmar framför mig som en av de fyra apokalyps-ryttarna(heter de så? The Four Horsemen på engelska iaf...) som försöker återupprätta sin heder efter att ha provocerat fram ett krig mellan himlen och helvetet. Klassisk story, jag vet.

Lördagen var den stora dagen den här veckan då det alltså bar av mot Kumla-hållet till då Berga Open skulle avklaras ännu en gång, jag har aldrig varit där tidigare utan blev medbjuden av Valterego till halv-klassiskt get-together för Pokerforum-folk. Det blev 50 personer som deltog och jag kände två av dessa innan så det var verkligen okänd mark för mig, efter lite allmänt häng körde turneringen igång runt 14.45 och vi började med 15k och periodlängd på 35 min. Periodlängden ökades vartefter till 40 och sedermera 45 minuter så det fanns mer än gott om spelutrymme och jag försökte verkligen utnyttja detta faktum då kortsnittet var katastrofalt och träffbilden usel, jag tror att jag under sex timmars spel fick en KK och två AQ men annars var bästa paret 77 och bästa A-handen AT. Det är i mina ögon under all kritik men vad göra mer än att försöka kämpa ändå, jag var som mest uppe på 21k men efter att ha tagi en syn med AQ mot en shorties 66 eller vad det var för 6k i det läget(som jag självklart förlorade) så kom jag aldrig in i det hela igen. Jag kämpade med runt 10-20BB mest hela tiden och lyckades dubbla i ett kritiskt läge med AJ mot QQ med ett A på rivern men mer än så var det inte, jag hade ett läge där jag hade kunnat få en skjuts uppåt i marker när jag limpar med från någon av mörkarna med T4hjärter och floppen kommer med två hjärter. Jag bettar ut men får ställ av en shortie bakom mig och sedan ytterligare ställ från en som täcker mig, här måste jag ju tro att jag är brutalt slagen och att jag antagligen är uppe mot ett högre färgdrag. Tyvärr visar den ena upp 8-högt färgdrag och den andre floppat topp-två-par med QJ, tragiskt nog kommer det en tredje hjärter på bordet på rivern och 8-höga färgen vinner. Hade jag tilttryckt in allt hade jag haft runt 35k efter den handen men det är ju alltid lätt att vara efterklok.

Runt 22.00 när vi precis har blivit tre bord med 27 spelare kvar åker jag efter att ha kämpat som en rabiessmittad hund i timmar, efter att det är foldat till mig på cutoff ställer jag mina 12BB med Q5spader och lilla mörken synar ner mig med JJ, floppen ger mig hålstegen men roligare än så blir det inte och jag åker som 25:a eller något. Valterego går desto bättre och lyckas till slut knipa en meriterande 7:e plats samt att han plockade kvällens mest eftertraktade bounty då han slog ut en viss snubbe och kunde därmed inkassera ett Super Weekend-paket. Stort grattis! Den andre jag kände i gänget, Fobben/Juggler, kom sexa och det är riktigt bra spelat det också så stort grattis även där... I väntan på Valteregos uttåg satte jag mig på ett 5/5 cg-bord där det spelades DLC(PLO, crazy pineapple och texas), jag köpte in för 1 075 kr(för att vara exakt) och lyckades hyfsat tidigt dubbla med AAxx mot KKxx där vi hamnade all-in pre. Efter det tappade jag en del mot bordets bully i form av en snubbe som gick under namnet Bo, han pottade och härjade friskt men jag skulle få lite payback på honom senare. Efter att ha tappat ner till runt 1,3k kommer ruschen för min del. Först vinner jag en trevägspott där jag drar in en runner-runner stege bara för att någon hand senare göra om samma bedrift, en hand senare lyckas jag också floppa topp-set med damer och plockar en kille som precis satt sig. Efter all denna action har jag helt plötsligt runt 5,3k framför mig och hela bordet är chockskadat, jag lugnar dock ner mig efter det och tappar tyvärr 1k innan jag cashar ut 4,2k men det får duga helt klart. I och med det blev det en plusresa ändå trots att turreinköpet låg på 1,3k, inte illa pinkat och liveformen sitter hyfsat i. Turneringen i sig kunde jag inte göra så mycket åt med tanke på de kort jag fick och den träffbild jag hade, jag tyckte mig ha bra grepp om bordet men fick aldrig tillfälle att utnyttja de svagare spelarna för att bygga stack. Oerhört trevligt arrangemang och väldigt mycket karaktärer som jag inte kommer att glömma i första taget, all cred åt Mike som höll i det hela och tack alla som deltog för en skön stämning och trevligt sällskap. Jag hoppas få tillfälle att deltaga fler gånger... En rolig incident var när jag på nattkröken sticker ut för att urinera lite bakom några bilar, det är ju becksvart ute och jag försöker navigera bland de parkerade bilarna med hjälp av displayen på min mobil. Jag hinner nästan fram till buskagen när jag nästan snubblar på något som ligger på backen, i min förvirring försöker jag flera gånger fortsätta framåt men det är hela tiden något i vägen. Till slut börjar det låta om det som ligger där på backen och det visar sig vara en av kämparna från turneringen som lagt sig i en sovsäck för att sova...det var nära att stackaren vaknade till ett lågmält strilande i ansiktet...

Idag söndag har jag inte gjort många knop utan kämpat mest med en dryg huvudvärk som inte verkar vilja ge med sig i första taget, nu är ju dagen dock snart slut så det känns som ett övergående problem. Kommande veckan har jag inte orkat fundera på än men det lär väl bli hyfsat mycket poker som alltid...

De tidigare orosmolnen har börjat skingras på det privata planet och det känns skönt, det kändes lite tungt ett tag där men det känns som att jag med största sannolikhet sprungit på en riktigt good beat. Ibland springer man på människor som kliver rakt in i en och tar en med storm på alla plan, som verkligen berör en på djupet och får en att känna saker man inte trodde man kunde känna. Det är en sådan person jag har snubblat på och hon har klivit rakt in i hjärtat på mig, det är en sjukt skön känsla och utan att ta ut något i förskott känns det nästan som att jag dragit en en-outare. Me like.

Nu ska jag kolla på andra halvan av Iron Man 2, en av de få filmer jag lyckats se på sistone och tyvärr har den hittills inte varit direkt bra och lär väl inte bli det heller...

Inga kommentarer: