torsdag 27 augusti 2009

Roadkill-o-rama...

Det är sanslöst mycket roadkill ute på vägarna numera, jag tror inte det är en enda dag som jag inte ser ett nytt djur i framstupa sidoläge på vägen till eller från jobbet. Är det inte en grävling så är det en räv, är det inte en räv så är det en ekorre...de ligger utsmetade på vägbanan som världens krossade bananer. Vissa ligger dock helt fridfullt, som om de sov och då är min undran: har de landat så eller är det dräparen i fråga som lagt dom så? Det vore ju en väldigt fin tanke om de landade så och fick en sista pose full av värdighet istället för att de ligger där med tarmarna i mötande trafikens fil skrikandes efter sina mammor. "Medic!! I need a medic for fuck's sake!!!". Jag har funderat på det ofta, tänk vilken jävla dålig start på dagen de här djuren har...för det är ju ofta tidig morgon de blir överkörda. Tänk om en själv i halvgroggy tillstånd efter en natts sömn stapplar fram mot frukostfiket med förhoppningar om en god frukost innan man sätter av i jakten på grannskogens läckra bunny och istället blir allting svart när man korsar den där asfaltplätten så som man gjort tusen gånger förut. Vilket öde! Det är sådana tankar jag brukar trösta mig med på vägen till jobbet, om min morgon fortlöper normalt så kan jag inte ha mycket att klaga på jämfört med dessa små krabater som får sätta livet till innan de ens knappt hunnit vakna.

Jag klämde femman på Björnön idag och sprang/gick på en bekant därute faktiskt så nu har jag levande vittnen på att jag befunnit mig på Björnön ifall någon mot all förmodan skulle tvivla, själva rundan gick hyfsat smärtfritt men jag har upptäckt en halvt sinnessjuk grej. Jag börjar få tvångstankar om att löpa, det är som om att benen själva vill börja ta löpsteg och jag får använda all min viljekraft för att förhindra att något dylikt sker. Det känns definitivt som att det går sämre och sämre med det, känns lagom irriterande när jag faktiskt bestämt mig för att löpning är helt värdelöst. Håller jag sakta på att gå över till den mörka sidan? "I feel a great disturbance in the force...". Vi får väl se hur det hela utvecklar sig, tiderna jag tar mig runt på minskar dock för varje gång och mest beroende då på att benen inte vill låta bli att löpa. Under dagen hade jag fått förvarning från en kollega om att Blodomloppet skulle gå idag så han rekommenderade mig att ta vägen över Hälla och Hässlö för att komma ut till Björnön så jag lyder hans råd på ditvägen men när jag väl ska rulla hemåt strax innan nio tror jag ju i min enfald att spektaklet ska vara över. Icke sa nicke, jag fastnar i blodiga köer mellan Björnön och hamnen...jag hinner svära mig blodig över köerna samt muppen bakom mig som antingen har hellysena på eller har fel på sina lampor för han bländar mig som fan. Det är fanimej inget Blodomlopp utan snarare en Blodpropp, hatar Svensson-aktiviteter...

Jag var och köpte ett nytt spel till X360 idag, "Batman: Arkham Asylum", och jag måste säga att första intrycket är gott. Det är ett klassiskt stealth/fighting-spel där du alltså ska ta dig fram som Läderlappen och bekämpa en massa klassiska antagonister som i det här fallet spärrats in på ett mentalsjukhus. Det här spelet har några delar som jag älskar:

- En massa grejer att låsa upp genom att hitta prylar, lösa logiska gåtor, utforska
- Suverän miljö där röstskådespelarna, musiken, grafiken och storyn bäddar in en gott i den fiktiva världen
- Uppgraderbara färdigheter som ger spelet en liten känsla av light-RPG

Jag får samma form av lyckorus som jag en gång i tiden fick av Zelda där utforskandet och prylhittandet var halva grejen, det är exakt samma knappar som spelskaparna trycker på i det här fallet. Det kan bli riktigt kul att ta sig igenom det här lilla äventyret...

Min vardag börjar fyllas av lite lätt TV-seriepanik då jag fortfarande har en hel jävla del avsnitt från förra säsongen av serier som jag inte sett och redan är nästa säsong på g. Kolla bara in den här listan:

CSI 24 sep
CSI:Miami 21 sep Har i princip hela förra säsongen otittad
CSI:NY 23 sep Har i princip hela förra säsongen otittad
Californication 27 sep Har 1 1/2 säsong otittad
Dexter 27 sep
Sons Of Anarchy 8 sep
Fringe 17 sep
Dollhouse 25 sep

Sen har jag ju lite andra serier som Wire In The Blood och Rescue Me som gått i ett antal säsonger som jag försöker hinna titta ikapp, som tur är är det bara två avsnitt kvar av True Bloods säsong 2 så då kan den läggas till handlingarna för ett tag. Säsong 2 har dock varit väldigt upp och ner, ena stunden briljant och i nästa mer medioker och det är lite synd då jag tycker första säsongen höll en högre lägstanivå. Nu känns det lite halvt utflippat och det på ett löjligt sätt, den där charmen har försvunnit lite även om det fortfarande kan vara stenhårt i många lägen. Skarsgårds vikingvampyr har ju fått lite mer utrymme i andra säsongen samtidigt som fokus skiftat lite från Sookie och Bill för att fokusera mer på karaktärerna runtomkring och då mest Sam och Jason. Fortfarande en av de bästa serierna ever så ni som ännu inte upptäckt den har slut på ursäkter, den går ju för fan på SVT nu till och med. Så så, börja titta nu.

Nej, nu är det dags att duscha för att gå och nanna därefter...men jag hinner nog med lite Batman innan dess. Godnatt, gott folk...

PS. Om någon är duktig på datorer behöver jag lite akut hjälp, jag försöker ominstallera Windows på en maskin med två hårddiskar men jag kan inte få den att känna av den ena hårddisken under installationen vad jag än gör. Det är den hårddisken datorn bootar ifrån normalt och den fungerar hur bra som helst annars. Vad kan jag göra? Var ska jag leta efter lösning? Tack på förhand. DS.

Inga kommentarer: