måndag 25 augusti 2008

Generation Kill season 1 R.I.P.

Fy fan...gåshuden är total och banne mig att ögonen tåras lite också, vilken satans mäktig avslutning på första(förhoppningsvis) säsongen av Generation Kill, hela krigets galenskap kokas ner till en rå essens i detta sista avsnitt. Stämningen är så tät igenom hela avsnittet att jag inte kan vika blicken från skärmen, de tidigare föga anade moraliska och etiska värderingarna hos soldaterna ställs på sin spets och varje man tar ställning i sitt eget krig med sig själv. Karaktärer man smågarvat åt tidigare blir till hatobjekt och de som varit lättsamma får ett helt annat allvar i sig, det blir den kalla och olustiga bilden av krigets sinnessjuka natur som blottas i all sin avskyvärdhet. Det här avsnittet är egentligen hela serien och de tidigare är blott ett väldigt långt förspel till ett klimax som fortfarande tio minuter efter att avsnittet slutat håller mitt sinne i ett järngrepp, jag må låta patetiskt berörd av en simpel TV-serie men den här serien är allt annat än det. I och med detta mästerliga sista avsnitt har precis alla mina förväntningar om serien införlivats och överträffats, det här är TV-historia in the making!

Återigen, ni dårar som ännu inte börjat följa serien har en känslofylld resa framför er och jag är avundsjuk på er för ni har allting kvar orört framför er. Vi som nu följt serien från början och ända till det bittra slutet kan bara hoppas på en fortsättning även om jag har svårt att tro att något kan toppa detta, det är kort och gott världsklass! Amen...

"Reporter, what the FUCK was that?!?"

Inga kommentarer: