torsdag 22 januari 2009

Business as usual...

Jag valde idag att ändå, trots motståndet inombords, att infinna mig på klubben för första sittningen av Super Torsdag som då är månatliga turrar där vinnarna av dessa nio deltävlingar gör upp i en årsfinal vad tiden lider. Kvällens spel var texas och det kommer även att köras Super Tisdagar där spelet istället är omaha, tyvärr kom jag på precis här och nu att jag troligtvis inte kan vara med på dessa turrar då jag alltid spelar innebandy på tisdagar. Attans, omaha som ändå är det mest attraktiva spelet...jaja, bad beatad igen då. På vägen till pokern ikväll pep jag förbi Media Markt för att försöka lägga vantarna på ett ex av filmen "The Dark Knight" i Bluray-format men tji fick jag, den verkar vara slut precis överallt och de visste inte ens när de skulle få in den igen. Snacka om eftertraktat objekt men å andra sidan skriver ju alla upp filmen i allmänhet och Bluray-varianten i synnerhet, ska tydligen vara äckligt bra på alla fronten. Den som väntar på något gott...

Nåväl, tillbaka till pokern, kvällens turre samlade 23 lirare och jag får en ok bordslottning med en del actionmaskiner i form av FN och Harju men jag har position på dom så jag kan ändå begränsa skadan de gör. Vi börjar med 10k i marker och kör 20-minutersperioder, det börjar riktigt segt för mig och ganska snabbt tappar jag 3k på lite synfiskande men sedan kommer några viktiga händer. Första handen har jag J9 och ser en flopp tillsammans med en ny kille som jag aldrig spelat mot förr, tydligen är det första gången han spelar live och det märks på hans osäkerhet och oförmåga att göra rätt. Inget ont i det, alla är vi nybörjare i början... Han har i alla fall raisat upp det pre varpå jag bara synat, floppen kommer QTx och jag floppar alltså öppet stegdrag. Jag vill prova honom direkt så jag bettar ut runt 3/4-pott och han försöker reraisa mig men bettar för lite så han får bara göra en minimihöjning som jag synar. Turn klonkar jag en fin K och slug som jag är checkar jag till nybörjaren men då checkar han också, attans säger jag samtidigt som jag ser A:et komma på rivern. Det var i princip det sämsta kortet som kunded komma men jag valuebettar ut 1/3 av potten och efter lite stekande synar han samtidigt som han visar upp KT för tvåparet. Han känns lite semitilt över den handen och den "insikten" påverkar mig i min nästa batalj mot honom någon hand senare, jag sitter på BB och får AKo på hand. Nybörjaren limpar tillsammans med Harju och FN varpå jag slår upp det till 5xBB(som är 1 200) och då får nybörjaren för sig att ställa för ytterligare 4 900, Harju och FN kastar sina kort snabbt och nu är det thinktanken som gäller för mig. Jag säger högt att jag tycker det var ett skumt spel, han limpar först för att sedan trycka all-in och med tanke på hans nybörjar-status känns det som ett överdrivet avancerat spel med en stark hand. Han är inte slug nog att tro att någon ska höja upp det efter honom för att han sedan ska kunna slå om, hade han haft en "bra" hand tror jag nog att han hade slagit upp det själv. Jag funderar och funderar men blir inte riktigt klok på spelet, jag känner dock att jag är beredd att ta en coinflip om det är så att han sitter på ett par så jag synar till mångas förvåning när de får se min hand. Den här gången sitter dock min magkänsla och han viker upp AQ, brädan blankar och jag tar hem en fin pott...

Efter det lugnar spelet ner sig för min del och jag pendlar lite upp och ner tills jag kommer till min egentliga tilthand, jag har J6hjärter på hand och tar syn på Harjus preflop-raise. Floppen kommer AJ5 och Harju cb:ar ganska snabbt men jag tar synen då jag inte riktigt tror på honom, turn kommer en 4:a och båda checkar varpå en 7:a landar på rivern. Jag lyckas alltså missa min kicker trots att korten faller precis i de trakterna, jag förbannar faktumet och checkar bara för att se Harju slänga in allt han har som är i ungefär storleksordningen pott. Här säger jag direkt att det är det enda han kan göra för att vinna handen, min magkänsla skriker att han inte har ett A för han visade grym svaghet på turn och hans all-in är ju egentligen dåligt spelat om han har ett A för då borde han bara valuebetta på rivern. Jag låter dock min feghet och rädsla för att göra bort mig vinna över min analytiska sida den här gången och viker, bara för att se honom vika upp 66 som ett bevis på att min grundtanke var klockren. Gud vad vackert det hade varit att plocka honom där, nu är jag istället skadeskjuten och ledsen och lite värre blir det strax efteråt. Jag plockar upp 77 i tidig position och slår upp det till 3xBB bara för att se Tobbe R ställa, alla andra viker och en syn skulle innebära ett riskerande av halva min stack men semitilt som jag är är jag beredd att ta den risken. Jag synar och han viker upp KK, ugh säger jag och börjar försöka mentalt ropa in en sjua men det vill sig inte. Jag plockar i och för sig upp ett öppet stegdrag på turn men samtidigt plockar Tobbe upp ett färgdrag så några av mina outs dör, tyvärr träffar jag som sagt inget på rivern och jag är nere på 7k med blinds på 300/600.

Nu får jag byta bord och hamnar tillsammans med bl.a. Jörgen och P1 samt en till ny snubbe som jag aldrig spelat emot, han ska jag dock stifta närmare bekantskap snabbare än att jag knappt hinner sätta mig. Jag hinner spela ett par händer innan jag plockar upp 88 på knappen och den här nya killen höjer upp det till typ 3xBB, när alla andra foldat fram till mig väljer jag att trycka. Alla viker sig fram till nya killen som börjar fundera som fan, jag hoppar in i min luva för att försöka förbrylla honom men jag vet inte om jag vill ha syn eller inte i det läget för jag känner på mig att en coinflip kommer jag inte att klara. Tyvärr hittar han till slut synen med AKo och efter en blank flopp kommer ju den obligatoriska dräpandet i form av ett A på turn, rivern blankar och jag är ute som 16:e man. Bara att knappa ut sig på datorn och åka hem...

Väl hemma river jag av ett set med låtar på hard-nivån innan jag börjar tafsa lite på expert-nivån, jag tar en lätt låt för att känna på det och lyckas faktiskt femstjärna den utan större problem och det bådar ju gott även om den som sagt var mer än lätt. Vi får se när jag får tillfälle att grinda mer då det kommer att vara en späckad helg som ni vet, frågan är också när jag ska kunna styra upp en RB-grindkväll men det kommer...I promise.

Nu återstår nog inte mycket mer än att gå och nanna kudden efter en snabbdusch, bara fredagen kvar i arbetsväg innan man får några dagars respit från ekorrhjulet igen. Nog för att arbetet i sig är trevligt men jag känner mig lite seg i kroppen med någon form av förkylning i antågande så det är skönt med lite vila...även om det blir lite av den varan den här helgen. Nåja, det kostar att ligga på topp.

"If you still care, don't ever let me know" - Corey Taylor, Slipknot

7 kommentarer:

Anonym sa...

"Jag säger högt att jag tycker det var ett skumt spel, han limpar först för att sedan trycka all-in och med tanke på hans nybörjar-status känns det som ett överdrivet avancerat spel med en stark hand. Han är inte slug nog att tro att någon ska höja upp det efter honom för att han sedan ska kunna slå om, hade han haft en "bra" hand "..

Förstår inte riktigt din tanke här.
Jag håller med om att han verkligen var en rookie, dock kan han väl ha spelat en del Online??
När det sedan gäller att limpa in med monster i tidig position,är inte det ett spel som är väldigt lätt att lära sig som nybörjare??
Jag menar det räcker väl att ha fått en lektion på ca 5min av nån som kan poker..

räcker med mindre än 5min.
Lektionen kan låta typ såhär:
Om du får AA KK i tidig pos nere på vår klubb, prova då att bara syna "mycket troligt" kommer nån höja. Prova då att trycka in allt!

Nåja jag hade som sagt inte synat den..men är inte det som är grejen och det jag hakat upp mig på.
Utan det är just din(eran) kommentar om att spelet var SKUMMT!
I min värld finns det endast en enda hand som du kan hoppas på han har dvs AQ, nåväl pocket under KK ok men inte mer..
Visst kan du ta en coin finns ju ändå ett övervärde i potten på 2800så du skall in med 4900 för att vinna 12600...
du behöver 39%...
Pott-odds mässigt ligger du helt ok till.
Men här tycker jag inte om att bara ge mig själv 45% som du har mot pockets...
Jag anser och hoppas att även du ser att du har större % mot denne spelare i spelet som sådant...
dvs du har mindre % här än vad du kommer att han i spelet...
Blev lite krångligt men jag anser att du är mer än 5% bättre än han..det är ungefär vad övervärde-% ger dig i detta läge!!
För torskar du den handen är du i praktiken borta!!

Fredrik

Anonym sa...

För det första anser jag spelet med AQ vara riktigt standardspel oavsett kort. Limp-raisa är sedan gammalt tecken på styrka, sure.

Det enda jag gick på var att situationen kändes fishy, inte fiskig. Utan misstänksam, spelaren i fråga kändes lättläst och det kändes inte som att det var nå nötter han hade på handen.

Det hela handlade om att han verkade svag och därmed hade jag inte heller vikt AK där.

Har han nu säg, 66-77 så är det inget läge jag heller befarar så mycket. I det här skedet på en sån här turre tar jag gärna en flip med såna stackar.

Hade visserligen ingen direkt read på killen mer än att han var solklar "live-rookie" och han gav ifrån sig för mycket med kropps-språk osv. Klart jag kan ha fel och att man kan få äggen i ansiktet där men min allmäna känsla var svaghet och att han var nöjd med att plocka upp potten där och då.

Anonym sa...

Säger inte att synen är dålig utan helt enkelt raka motsatsen BRA SYN!

Dock tycker jag inte spelet är skummt eller fishy heller för den delen...
Men imoperad över era skills att läsa kille;)
Jag menar finns nog bara en enda hand som Robert slår och ni båda "satte" tydligen honom på den;)

"Har han nu säg, 66-77 så är det inget läge jag heller befarar så mycket. I det här skedet på en sån här turre tar jag gärna en flip med såna stackar"

Vill du ta en coin mot en kille du "LEKER" med alla dagar i veckan om ni spelar ut händerna Harju???
Varför ge honom samma odds som dig att vinna "alla" marker(till och med 55% mot dina 45%)????
(visst har du övervärde på en coin här med ca 5% dock inte mer, Jag anser att du har mycket mer %vinstövertag än ynka 5% mot denna kille i post-flopp spel)

Fredrik

Anonym sa...

"Jag säger högt att jag tycker det var ett skumt spel, han limpar först för att sedan trycka all-in och med tanke på hans nybörjar-status känns det som ett överdrivet avancerat spel med en stark hand. Han är inte slug nog att tro att någon ska höja upp det efter honom för att han sedan ska kunna slå om, hade han haft en "bra" hand "

FN, jag förstår inte vad det är som du inte förstår. Robert skriver hur hans tankegång gick vid bordet. Inte någon absoulut sanning. Är ju det som är intressant att läsa..

Anonym sa...

Fan hade skrivit ett långt inlägg, men lyckades radera det på nått sett..orkar inte skriva om det men tar det väsentliga.

Får jag inte undra varför han tänkte SÅ?
Då jag hade en annan syn, får jag inte lämna min syn???

Vill även ha med att jag direkt efter Robert syn sa GRYM SYN!!(hade aldrig jag hittat sade jag också)

SAMT VIKTIGAST AV ALLT:
Jag fattar "typ" aldrig dina kommentarer??? inte denna gång heller....Blomster!!!!

Anonym sa...

Jag tolkade det som att du tycker att robert har fel. Men då kanske du skriver "jag tycker du har fel".

Blir lätt så när man skriver "Förstår inte riktigt din tanke här." för atts sedan skriva hur det kan vara. Kanske bara är jag som tolkar det så.

Du förstår inte mig och jag fattar inte dig.

Koivulainen sa...

Kul att se hur debatten hettar till, lite kommentarer från mig:

Fredrik: Jag vet inte om jag köper resonemanget att man kan räkna med en höjning i varje hand, nog för att det är mer regel än undantag men jag tror nog att man som rookie gärna höjer upp på t.ex. AA eller KK ur tidig position för att försäkra sig om eventuell action. Vad gäller kommentaren om att det var skumt kan jag bara instämma med Harju, jag menar inte skumt som i dåligt utan skumt som i att det kändes som att det var något lurt. Just av den anledning är jag beredd att ta synen med AK för jag vet att jag spöar eller splittar mot alla hans Ax samtidigt som jag enligt ovan räknar bort AA och KK från hans range d.v.s. som sämst har jag en coinflip. Sedan kan man ju diskutera ifall flippen är värd att ta men det kändes som att jag skulle ha levt även ifall jag torskat potten, jag hade haft runt 4k kvar med blinds på 200/400 eller vad det var. Jag håller med om att man inte bör ta flippar mot "sämre" spelare utan att försöka spela ut dom istället och det var väl det jag gjorde här. ;)

Harju: Håller med dig i allt.

Svensk: Mf. :)